Els drets i deures dels alumnes

Els drets dels alumnes

La Llei catalana 12/2009, d’educació, en l’article 21 diu:

  1. “Els alumnes tenen dret a rebre una educació integral i de qualitat.
  2. Els alumnes, a més, tenen dret a:
    • Accedir a l’educació en condicions d’equitat i gaudir d’igualtat d’oportunitats.
    • Accedir a la formació permanent.
    • Rebre una educació que n’estimuli les capacitats, en tingui en compte el ritme d’aprenentatge i n’incentivi i en valori l’esforç i el rendiment.
    • Rebre una valoració objectiva de llur rendiment escolar i de llur progrés personal.
    • Ésser informats dels criteris i els procediments d’avaluació.
    • Ésser educats en la responsabilitat.
    • Gaudir d’una convivència respectuosa i pacífica, amb l’estímul permanent d’hàbits de diàleg i de cooperació.
    • Ésser educats en el discurs audiovisual.
    • Ésser atesos amb pràctiques educatives inclusives i, si escau, de compensació.
    • Rebre una atenció especial si es troben en una situació de risc que eventualment pugui donar lloc a situacions de desemparament.
    • Participar individualment i col·lectivament en la vida del centre.
    • Reunir-se i, si escau, associar-se, en el marc de la legislació vigent.
    • Rebre orientació, particularment en els àmbits educatiu i professional.
    • Gaudir de condicions saludables i d’accessibilitat en l’àmbit educatiu.
    • Gaudir de protecció social, en l’àmbit educatiu, en els casos d’infortuni familiar o accident.”

Els deures dels alumnes

La Llei catalana 12/2009, d’educació, en l’article 22 diu:

  1. “Estudiar per aprendre és el deure principal dels alumnes i comporta els deures següents:
    • Assistir a classe.
    • Participar en les activitats educatives del centre.
    • Esforçar-se en l’aprenentatge i en el desenvolupament de les capacitats personals.
    • Respectar els altres alumnes i l’autoritat del professorat.
  2. Els alumnes, a més, tenen els deures següents:
    • Respectar i no discriminar els membres de la comunitat educativa.
    • Complir les normes de convivència del centre.
    • Contribuir al desenvolupament correcte de les activitats del centre.
    • Respectar el projecte educatiu i, si escau, el caràcter propi del centre.
    • Fer un bon ús de les instal·lacions i el material didàctic del centre.”